Taloudellinen kasvu ja luonnonvarojen kulutus ovat aina erottamattomasti liittyneet toisiinsa. Toisen saavuttaminen ilman toista on vaikuttanut mahdottomalta. Väestömäärän lisääntyminen ja elintason nousu ovat väistämättä merkinneet luonnonvarojen kulutuksen kasvamista. Vuoteen 2050 mennessä maapallon asukasmäärän odotetaan kasvavan noin yhdeksään miljardiin, eikä suuntaukseen näy muutosta. Seuraavien vuosikymmenien aikana kulutus tulee kiihtymään entisestään. Luonnonvaroja, kuten fossiilisia polttoaineita ja vettä käytetään nopeammin kuin mitä maapallo pystyy tuottamaan.
Strategia
Lisäarvon luominen asiakkaille, kuluttajille, yhteisöille ja yrityksellemme samalla kun pienennämme ekologista jalanjälkeämme on kestävän kehityksen strategian ytimessä. Strategiaan liittyy myös kunnianhimoisia tavoitteita.
Vaikka tämä kehitys tulee olemaan haaste, se tarjoaa samalla hienoja mahdollisuuksia: Kestävyyden avaimia ovat innovaatiot, joilla saavutamme enemmän pienemmin resurssein. Tarvitsemme ratkaisuja, joiden avulla ihmisten elintaso säilyy, mutta joihin tarvitaan vähemmän materiaaleja. Tämä on Henkelin kestävän kehityksen strategian ydin. Meidän on löydettävä uusia tapoja kasvaa ja parantaa ihmisten elämänlaatua kuluttamalla vähemmän luonnonvaroja. Haluamme parantaa tuotteitamme ja ratkaisujamme innovaatioilla ja järkevällä ajattelulla eli luoda lisäarvoa, mutta pitää toimintamme ekologinen jalanjälki mahdollisimman pienenä.
Arvo ja määritelmä
Kestävän kehityksen tavoitteet
Panoksemme kuuteen painopistealueeseen
Keskitymme arvoketjun osien toimintoihin kuudella painopistealueella, jotka heijastavat kestävän kehityksen liiketoiminnallemme asettamia haasteita. Kestävä kehitys ihmisten elämänlaatua vaarantamatta edellyttää innovointia ja suurempia saavutuksia pienemmin resurssein. Jotta kehitys koskisi tuotteidemme ja teknologioidemme kautta koko arvoketjua, keskitymme määritettyihin alueisiin, joilla toimintaamme liittyvät haasteet tiivistyvät. Olemme jakaneet nämä painopistealueet kahteen osaan: lisäarvon luomiseen ja jalanjäljen pienentämiseen. Jotta menestyisimme strategiamme toteuttamisessa ja tavoitteiden saavuttamisessa, meidän on jatkuvasti pidettävä molemmat osiot mielessämme ja työntekijöidemme arjessa. Myös liiketoimintaprosessiemme on kuvastettava niitä.
Painopistealueemme on jaettu kahteen ulottuvuuteen: “enemmän arvoa” ja “pienempi jalanjälki”. Pyrimme lisäämään luomaamme arvoa ”sosiaalisen kehityksen”, “turvallisuuden ja terveyden” ja “suorituksen” aloilla. Alueilla ”energia ja ilmasto”, “materiaalit ja jätteet” ja “vesi ja jätevedet” pyrimme vähentämään edelleen käyttämiämme resursseja ja siten toimintojen ja tuotteiden ekologista jalanjälkeä.
Mitä haluamme saavuttaa vuoteen 2030 mennessä?
20 vuoden tavoitteemme vuodelle 2030 on kolminkertaistaa toimintamme, tuotteidemme ja palveluidemme ympäristöjalanjälkelle tuottama arvo. Saavuttaaksemme tavoitteemme saavuttaa kolminkertainen tehokkuus vuoteen 2030 mennessä, meidän on parannettava tehokkuuttamme keskimäärin 5–6 prosenttia vuosittain. Saavutimme tavoitteemme vuosille 2011–2015, parantamalla luomamme arvon ja ympäristöjalanjäljen välistä suhdetta 38 prosentilla, ja tehokkuuden kasvu oli 64 prosenttia vuoteen 2020 mennessä.
Tähän mennessä välitavoitteemme ovat tärkeitä virstanpylväitä matkalla kohti pitkän aikavälin tavoitettamme tulla kolme kertaa tehokkaammaksi vuoteen 2030 mennessä.
Lisää arvoa

Sosiaalinen edistyminen
Sosiaalinen edistyminen
Haluamme osallistua aktiivisesti sosiaaliseen kehitykseen, antaa ihmisille vaikutusvaltaa ja turvata perusoikeudet
● Paranna 20 miljoonaa ihmishenkiä vuoteen 2025 mennessä
● Ota mukaan yli 50 000 työntekijää kestävään kehitykseen
● Lähde 100% vastuullisesti vuoteen 2025 mennessä

Esitys
Esitys
Haluamme luoda enemmän arvoa kumppaneillemme arvoketjussa ja lisätä myyntiämme
● Jokainen uusi tuote edistää kestävää kehitystä
● Tarjoamme asiakkaillemme ja kuluttajillemme kattavan kestävän kehityksen profiilin tuotteistamme vuoteen 2025 mennessä
● Kasvata liikevaihtoa tonnilta tuotetta 10% vuoteen 2025 mennessä

Terveys ja turvallisuus
Terveys ja turvallisuus
Haluamme luoda turvallisempia työpaikkoja ja myötävaikuttaa terveyden ja hygienian parantamiseen
● Paranna työterveyttä ja -turvallisuutta 60 prosentilla miljoonaa työtuntia kohti vuoteen 2025 mennessä
● Nolla tapaturmaa on pitkän aikavälin tavoitteemme
● Tavoita 90% työntekijöistämme maailmanlaajuisilla terveyskampanjoilla vuosittain
Vähennä jalanjälkeä

Energia ja ilmasto
Energia ja ilmasto
Haluamme myötävaikuttaa ilmastonsuojeluun, luottaa uusiutuvaan energiaan ja vähentää energiankäyttöä ja päästöjä
● Vähennä hiilidioksidipäästöjämme 65% tuotetonnia kohti vuoteen 2025 mennessä
● Vähennä hiilidioksidipäästöjämme 75% ja hanki 100% sähköä uusiutuvista energialähteistä vuoteen 2030 mennessä
● Tulee ilmastopositiiviseksi vuoteen 2040 mennessä
● Säästä 100 miljoonaa tonnia hiilidioksidia yhdessä kuluttajiemme, asiakkaiden ja toimittajien kanssa vuosina 2016–2025

Materiaalit ja jätteet
Materiaalit ja jätteet
Haluamme käyttää materiaaleja tehokkaammin, muuttaa täysin kestäviksi lähteiksi ja tuottaa vähemmän jätettä
● Vähennä jätteiden syntymistä 50% tuotetonnilta vuoteen 2025 mennessä
● 100% pakkauksista kierrätettäviä tai uudelleenkäytettäviä * ja 50% vähemmän fossiilipohjaisia neitsytmuoveja, sis. vähintään 30% kierrätysmuovia kulutustavaroille ja nolla muovijätettä luontoon vuoteen 2025 mennessä
● Palmuöljy: 100% vastuullisesti hankittu ja ulkoisesti varmistettu ja 100% jäljitettävissä
* Lukuun ottamatta liimatuotteita, joissa jäännökset voivat vaikuttaa kierrätettävyyteen tai saastuttaa kierrätysvirrat.

Vesi ja jätevedet
Vesi ja jätevedet
Haluamme vähentää vaikutuksiamme veteen sekä vähentää veden kulutusta ja jätevettä
● Vähennä vedenkulutusta 35% tuotetonnilta vuoteen 2025 mennessä
● Kannusta tuotteidemme vastuullista käyttöä veden kulutuksen vähentämiseksi
Mitä olemme saavuttaneet
Viime vuosina olemme edistyneet merkittävästi kohti vuoden 2020 välitavoitteitamme (perusvuosi: 2010). Tämän strategisen jakson lopussa olemme saavuttaneet hiilidioksidipäästöjä, jätteitä ja työturvallisuutta koskevat tavoitteet.
Asiaankuuluvien aiheiden määrittäminen ja näkemysten ja näkökulmien saaminen
Määrittääksemme ja luokitteleessamme liiketoimintamme ja raportoinnin kannalta merkityksellisiä aiheita, olemme mukana jatkuvassa prosessissa, jossa kirjataan ja arvioidaan kestävän kehityksen haasteita ja mahdollisuuksia erilaisilla työkaluilla. Arvioimme aiheiden merkityksen yritykselle, ympäristölle ja yhteiskunnalle sekä myös sidosryhmillemme. Dialogi sidosryhmiemme kanssa auttaa meitä saamaan näkemyksiä ja näkökulmia liiketoimintamme ulkopuolelta ja edistää yhteisymmärrystä prioriteetteista ja haasteista. Harkitsemme myös erilaisten taloudellisten ja kestävyyteen tähtäävien luokitusten arviointiperusteita ja Global Reporting Initiativen (GRI) suuntaviivoja. Näiden prosessien tulokset voidaan luokitella kuuteen painopistealueeseen, jotka olemme yksilöineet olennaisuusanalyysissä. Näillä painopistealueilla haluamme ajaa kestävää kehitystä globaalisti arvoketjun läpi liiketoimintamme kanssa.